W ramach realizacji projektu „Europejscy, elokwentni, ekologiczni”, finansowanego przez Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, pięcioro nauczycieli Salezjańskiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Przemyślu wzięło udział w zagranicznych mobilnościach edukacyjnych dla kadry szkolnej. Celem projektu jest polepszenie jakości pracy szkoły i nadanie placówce wymiaru europejskiego poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli, nabywanie zdolności do skutecznej komunikacji w językach obcych, nawiązanie szerszej współpracy międzynarodowej i udział w projektach europejskich m.in. o tematyce proekologicznej.
Podczas pierwszej mobilności edukacyjnej, która odbyła się w dniach 17-28 czerwca 2024 r., czworo nauczycieli: Marzena Czekierda, Amelia Osiewicz-Rozenbajgier, Ewa Tatarska oraz Krzysztof Mazur doskonaliło umiejętności posługiwania się językiem angielskim w szkole Institute of English Language Studies w miejscowości Sliema na Malcie. Kursy odbywały się na różnych poziomach lingwistycznych. Niezwykłym doświadczeniem, oprócz podniesienia kompetencji językowych było nawiązanie znajomości z innymi uczestnikami kursu języka angielskiego niemal z całego świata. W grupach językowych, oprócz naszych nauczycieli, wiedzę i umiejętności zdobywali Kolumbijczycy, Meksykanie, Włosi, Francuzi, Turcy, Japończycy oraz Chińczycy. Prawdziwym wyzwaniem było prowadzenie konwersacji, wykonywanie ćwiczeń i zadań w języku angielskim pod czujnym okiem „teacherʼa”. Pobyt na Malcie nie ograniczał się do sześciogodzinnych codziennych zajęć w szkole. Po intensywnych ćwiczeniach językowych, kalamburach, rozwiązywaniu różnorakich quizów pozostawał czas na poznawanie Malty – jej urokliwych miejsc, bogatej historii, niezwykłych zabytków, obyczajów, kultury, a nawet kuchni. Nauczycieli zauroczyła Valletta – założona przez joanitów, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, stolica Malty. Widok kopuły Bazyliki Matki Bożej z Góry Karmel, potężne bastiony i mury towarzyszyły im w codziennej drodze do szkoły. Kolejnymi odwiedzanymi miejscami były: Mdina – ciche miasto z wąskimi, średniowiecznymi uliczkami, Birgu, Isla oraz Bormla sąsiadujące ze sobą, trzy ufortyfikowane miasta zlokalizowane naprzeciwko Valletty. Uczestników mobilności zachwyciły również cuda natury: klify Dingli, Błękitna Grota, zatoka Dwejra, a na zawsze w pamięci pozostanie widok usytuowanej na pustkowiu Bazyliki Ta’ Pinu na wyspie Gozo. Pełen wrażeń, nowych doświadczeń, znajomości, słońca i gorąca pobyt na Malcie zakończył się uroczystą celebrają i wręczeniem certyfikatów potwierdzających ukończenie z sukcesem kursu językowego.
Podczas drugiej mobilności edukacyjnej, w dniach 16 – 26 lipca, Emilia Winiarczyk, nauczycielka języka angielskiego, doskonaląc się w nauczaniu kolejnego języka obcego, wzięła udział w kursie dla nauczycieli języka hiszpańskiego,. Kurs odbył się w szkole „Malaca Instituto” w miejscowości Málaga, na południu Hiszpanii. Na kursie szkolili się również nauczyciele języka hiszpańskiego z Węgier, Austrii, Włoch , Słowacji, Niemiec i Holandii. 10-dniowe szkolenie obejmowało intensywną naukę języka hiszpańskiego na poziomie C1 oraz zajęcia z metodyki nauczania. Lekcje odbywały się codziennie od 8.30 do 14.30. Po zajęciach lekcyjnych, w czasie wolnym nauczycielka zwiedzała zabytki i muzea Malagi, a podczas weekendu poznawała turystyczne atrakcje Andaluzji, jak chociażby prehistoryczne megalityczne dolmeny w pobliżu miejscowości Antequera, imponujący pomnik przyrody - górę zwaną La Peña de los Enamorados oraz formacje skalne El Torcal. Uczestnictwo w mobilności edukacyjnej w Hiszpanii i udział w kursie były doskonałą okazją do podniesienia umiejętności posługiwania się językiem hiszpańskim. Poznane metody dydaktyczne oraz zagłębienie się w kulturę hiszpańską zaowocują udoskonaleniem prowadzonych w naszej szkole zajęć dodatkowych z języka hiszpańskiego.
Obie mobilności edukacyjne wyposażyły uczestników w nowe umiejętności merytoryczne, pozwoliły zdobyć nowe doświadczenia kulturowe i nawiązać współpracę z nauczycielami z innych krajów, potrzebną do realizacji przyszłych, międzynarodowych projektów. Połączenie edukacji z elementem kulturowym przyczyniło się do pełniejszego zrozumienia różnorodności kulturowej Europy.
Wspaniałą wiadomością jest fakt, że dzięki kolejnemu projektowi, zatwierdzonemu do realizacji również w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, w kolejnych dwóch latach szkolnych, oprócz nauczycieli, w mobilnościach edukacyjnych wezmą również udział uczniowie naszej szkoły, którzy wraz z opiekunami wybiorą się do Hiszpanii i Grecji.
Uczestnicy projektu:
Emilia Winiarczyk (koordynator projektu)
Marzena Czekierda
Ewa Tatarska
Amelia Osiewicz-Rozenbajgier
Krzysztof Mazur
Opublikowano 02.09.2024 r.