18 grudnia 2015 roku klasa II LO wraz z panią Ireną Zasadny udała się do laboratorium chemicznego Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu na całodniowe ćwiczenia laboratoryjne z zakresu chemii. W tajniki chemii wprowadzała nas również pani mgr Ewa Ilba, która przygotowała dla nas zestawy do doświadczeń. Po raz pierwszy nasza biologiczno- chemiczna klasa mogła zapomnieć o szkolnych ławkach i trudnych wykładach i przekonać się jak wygląda prawdziwa chemia, w praktyce i doświadczeniach. Dla nas były to pierwsze koty za płoty, a dla naszej pani okazja do wspomnień z lat studiów.
Laboratorium kryje w sobie wiele zagadek: co to titrant, ile waży buteleczka rtęci, w których reakcjach wytrąci się osad, a w których roztwór zmieni barwę? Po ubraniu białych fartuchów, założeniu gumowych rękawiczek i przystąpieniu na dwuosobowe stanowiska mogliśmy poczuć się jak profesjonalni chemicy. Miareczkowanie oraz badanie twardości wody wymagały zawodowej precyzji. Jak mówi łacińskie przysłowie “Ardua prima via est”, czyli początki są trudne, jednak większości z nas eksperymenty wyszły całkiem nieźle. Druga część ćwiczeń polegała na przeprowadzaniu różnych reakcji w probówkach. Amfoteryczność, otrzymywanie soli, reakcje wymiany i zobojętniania dobrze znane nam i kute do głów przez panią Zasadny mogliśmy zaobserwować na żywo. Barwne probówki zaciekawiły chyba nas wszystkich, dlatego kolorowe wariacje przy użyciu roztworów różnych kwasów, soli i zasad były niezwykle atrakcyjnym elementem programu.
Po takiej lekcji chemii niedowiarkowie mogli przekonać się, ze przedmiot ten może być naprawdę “fajny”. Z doświadczeń byliśmy zadowoleni, tym bardziej, że pani Zasadny pochwaliła nas za aktywność i umiejętne wykorzystanie wiedzy w praktyce.
Po tak mile spędzonym dniu byliśmy wdzięczni pani Ewie Ilbie za poświęcony nam czas i złożyliśmy jej najlepsze bożonarodzeniowe i noworoczne życzenia.
Planujemy do laboratorium wybrać się jeszcze niejeden raz, bo jak mówił starożytny myśliciel Konfucjusz: Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Karol Bąk kl.II LO