Deser owocowy
Uczniowie kl.3 SP korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach programu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI przygotowali pełen witamin deser owocowy.Zajęcia miały na celu doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziami gospodarstwa domowego. Utrwalenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,a przede wszystkim preferowanie zdrowego odżywiania się.
A. Jasińska-Lisowska.
Dzień Nauczyciela oraz Pasowanie klasy 1 liceum
14 października 2024 roku w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Nauczyciela. To wyjątkowe święto, podczas którego społeczność szkolna miała okazję wyrazić wdzięczność nauczycielom za ich codzienny trud, zaangażowanie i poświęcenie. Uczniowie klasy 8, przy wsparciu swojej wychowawczyni p. Barbary Brożyniak, zaprezentowali bogaty program artystyczny, a nauczyciele otrzymali serdeczne życzenia oraz symboliczne podziękowania. Do życzeń dołączył Samorząd Uczniowski wręczając pedagogom kolorową pamiątkę.
Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłych pokoleń. Ich praca to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również budowanie wartości, które będą towarzyszyć młodym ludziom przez całe życie. Dzięki swojemu zaangażowaniu, cierpliwości i umiejętności inspirowania, nauczyciele są nieocenionym wsparciem w wychowywaniu dzieci i młodzieży. Akademia z okazji Dnia Nauczyciela była doskonałą okazją, aby podkreślić, jak wielki wkład w rozwój uczniów mają pedagodzy i jak bardzo ich praca wpływa na przyszłość młodego pokolenia.
Jednym z ważniejszych punktów tegorocznej uroczystości było uroczyste pasowanie uczniów klas pierwszych liceum na pełnoprawnych członków Zespołu Szkół Salezjańskich. To symboliczny moment, który podkreśla, że nowi uczniowie stają się integralną częścią naszej szkolnej społeczności. Podczas ceremonii pierwszoklasiści złożyli ślubowanie, zobowiązując się do przestrzegania wartości i zasad, które są fundamentem edukacji salezjańskiej. Wychowawczyni, pani Agata Homa, wręczyła uczniom drobny upominek na pamiątkę tego wyjątkowego wydarzenia. Wspólnota szkolna przyjęła pierwszoklasistów z radością i dumą, a ten akt pasowania stał się ważnym elementem budowania poczucia jedności i odpowiedzialności za wspólne dobro szkoły.
BB
Uroczyste Pasowanie Uczniów klasy pierwszej Szkoły Podstawowej
Dnia 15 października odbyła się uroczystość pasowania naszych najmłodszych uczniów. To niezwykłe wydarzenie rozpoczął taniec Polonez w wykonaniu pierwszoklasistów. Dzieci recytowały wiersze oraz śpiewały piosenki, a także odegrały scenkę na temat klasy szkolnej. Nie zabrakło akcentów poważnych i doniosłych, a także humorystycznych. Najważniejsze momenty tego wydarzenia - uroczyste ślubowanie uczniów oraz pasowanie na uczniów przez Księdza Dyrektora zapadną na pewno wszystkim na długo w pamięci. To nie tylko wspomnienia, ale przede wszystkim zobowiązania, które podjęły dzieci, aby je realizować w codzienności szkolnej oraz w swojej postawie moralnej. Cieszymy się ogromnie naszymi nowymi uczniami, którzy wstąpili w szeregi społeczności Niepublicznej Salezjańskiej Szkoły Podstawowej w Przemyślu.
M. Kawka
Relacja z dwudniowej wycieczki klasy 4 i 5 do Krakowa i Wieliczki.
Nasza wycieczka rozpoczęła się wcześnie rano, gdy klasy 4 i 5, wraz z opiekunami, wyruszyły w podróż do Krakowa. Po dotarciu na miejsce spotkaliśmy się z przewodnikiem, panem Adrianem. Pierwszy przystanek miał miejsce przy pomniku psa Dżoka, gdzie usłyszeliśmy wzruszającą opowieść o wiernym psie, który przez lata czekał na powrót swojego, zmarłego na krakowskim moście, właściciela. Kolejnym punktem programu była Smocza Jama, gdzie przypomnieliśmy sobie legendę o słynnym smoku wawelskim. Po krótkim spacerze udaliśmy się na dziedziniec Wawelu oraz odwiedziliśmy Wawelską Katedrę. Tam uczniowie mieliśmy okazję zobaczyć Grobowce Królewskie, miejsce spoczynku najważniejszych polskich władców i bohaterów oraz wysłuchać opowieści pana przewodnika, przybliżających nam wiele ważnych dla naszego narodu historycznych momentów. Będąc w katedrze wspięliśmy się na jej wieżę, aby zobaczyć Dzwon Zygmunta – największy dzwon w Polsce. Uczniowie byli pod wrażeniem jego ogromnych rozmiarów i historii związanych z nim tradycji. Kolejnym punktem wycieczki było pokonanie Drogi Królewskiej, którą niegdyś podążali królowie Polski. Przeszliśmy przez malownicze ulice Krakowa, mijając ważne historyczne miejsca. Na zakończenie wysłuchaliśmy hejnału z wieży Bazyliki Mariackiej i opowieści przewodnika o przerwanej melodii trębacza. Po czasie wolnym, przeznaczonym na zakup pamiątek, dotarliśmy do restauracji, gdzie zjedliśmy smaczny obiad.
Po obiedzie udaliśmy się do hotelu w Wieliczce. Dzieci miały czas na zabawę na parku rozrywki oraz odpoczynek w hotelu, gdzie cieszyły się wspólnym czasem z kolegami i koleżankami, przy piłkarzykach, bilardzie i wspólnym oglądaniu filmów.
Na drugi dzień po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie Kopalni Soli w Wieliczce. Przeszliśmy trasą śladami legend, podczas której nasz pan przewodnik – miejscowy górnik opowiadał ciekawe historie o skarbach kopalni, wielkich bohaterach legend i pracy górników. Kulminacyjnym momentem było spotkanie ze Skarbnikiem, podczas którego Jankowi z klasy 5 przypadło zadanie wykopania pierścienia dla koronowanej na królową księżnej Kingi, w rolę której wcieliła się Helenka z klasy 5. Po zakończonych zabawach i rywalizacji w emocjonujących konkurencjach, pozostaliśmy jeszcze w podziemiach, aby posilić się obiadem i deserem w Karczmie Górniczej. Po wyjściu z kopalni udaliśmy się do autokaru i pełni wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną, urozmaiconą posiłkiem w restauracji McDonald.
Nasza wycieczka była pełna atrakcji i miłych chwil, które na pewno na długo pozostaną w pamięci wszystkich uczestników.
E. Winiarczyk
W krainie bajek...
W poniedziałek, 23 września, uczniowie klasy 1 razem z panią Moniką Kawką- wychowawcą klasy odwiedzili szkolną bibliotekę. Dzieci wypożyczyły różne książeczki i bajki. Ponadto oglądały te największe i najmniejsze książki. Była też okazja porozmawiać o pracy w bibliotece. Na zakończenie spotkania uczniowie zobaczyli książkę dla niewidomych oraz najstarszą książkę w zasobach biblioteki szkolnej, która ma 114 lat.
Stypendia Prezydenta Miasta Przemyśla
Dnia 11 września 2024 r. odbyła się podniosła uroczystość wręczenia stypendiów Prezydenta Miasta Przemyśla za wybitne wyniki w nauce. Wśród wyróżnionych uczniów ze wszystkich szkół w Przemyślu byli również uczniowie szkoły salezjańskiej. Uczniowie ci uzyskali najwyższe wyniki w nauce w roku szkolnym 2023/2024. Stypendia Prezydenta Miasta Przemyśla stanowią formę wyróżnienia dla najzdolniejszych uczniów uczęszczających do szkół zlokalizowanych na terenie miasta.
Tegorocznymi stypendystami zostali: Helena Radochońska z klasy 5 SP, Natalia Stadnik z klasy 6 SP oraz Karolina Wybranowska z klasy 7 SP.
Wszystkim stypendystom oraz rodzicom składamy serdeczne gratulacje!
Międzynarodowe mobilności edukacyjne w Salezjańskiej Szkole Podstawowej
W ramach realizacji projektu „Europejscy, elokwentni, ekologiczni”, finansowanego przez Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, pięcioro nauczycieli Salezjańskiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Przemyślu wzięło udział w zagranicznych mobilnościach edukacyjnych dla kadry szkolnej. Celem projektu jest polepszenie jakości pracy szkoły i nadanie placówce wymiaru europejskiego poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli, nabywanie zdolności do skutecznej komunikacji w językach obcych, nawiązanie szerszej współpracy międzynarodowej i udział w projektach europejskich m.in. o tematyce proekologicznej.
Podczas pierwszej mobilności edukacyjnej, która odbyła się w dniach 17-28 czerwca 2024 r., czworo nauczycieli: Marzena Czekierda, Amelia Osiewicz-Rozenbajgier, Ewa Tatarska oraz Krzysztof Mazur doskonaliło umiejętności posługiwania się językiem angielskim w szkole Institute of English Language Studies w miejscowości Sliema na Malcie. Kursy odbywały się na różnych poziomach lingwistycznych. Niezwykłym doświadczeniem, oprócz podniesienia kompetencji językowych było nawiązanie znajomości z innymi uczestnikami kursu języka angielskiego niemal z całego świata. W grupach językowych, oprócz naszych nauczycieli, wiedzę i umiejętności zdobywali Kolumbijczycy, Meksykanie, Włosi, Francuzi, Turcy, Japończycy oraz Chińczycy. Prawdziwym wyzwaniem było prowadzenie konwersacji, wykonywanie ćwiczeń i zadań w języku angielskim pod czujnym okiem „teacherʼa”. Pobyt na Malcie nie ograniczał się do sześciogodzinnych codziennych zajęć w szkole. Po intensywnych ćwiczeniach językowych, kalamburach, rozwiązywaniu różnorakich quizów pozostawał czas na poznawanie Malty – jej urokliwych miejsc, bogatej historii, niezwykłych zabytków, obyczajów, kultury, a nawet kuchni. Nauczycieli zauroczyła Valletta – założona przez joanitów, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, stolica Malty. Widok kopuły Bazyliki Matki Bożej z Góry Karmel, potężne bastiony i mury towarzyszyły im w codziennej drodze do szkoły. Kolejnymi odwiedzanymi miejscami były: Mdina – ciche miasto z wąskimi, średniowiecznymi uliczkami, Birgu, Isla oraz Bormla sąsiadujące ze sobą, trzy ufortyfikowane miasta zlokalizowane naprzeciwko Valletty. Uczestników mobilności zachwyciły również cuda natury: klify Dingli, Błękitna Grota, zatoka Dwejra, a na zawsze w pamięci pozostanie widok usytuowanej na pustkowiu Bazyliki Ta’ Pinu na wyspie Gozo. Pełen wrażeń, nowych doświadczeń, znajomości, słońca i gorąca pobyt na Malcie zakończył się uroczystą celebrają i wręczeniem certyfikatów potwierdzających ukończenie z sukcesem kursu językowego.
Podczas drugiej mobilności edukacyjnej, w dniach 16 – 26 lipca, Emilia Winiarczyk, nauczycielka języka angielskiego, doskonaląc się w nauczaniu kolejnego języka obcego, wzięła udział w kursie dla nauczycieli języka hiszpańskiego,. Kurs odbył się w szkole „Malaca Instituto” w miejscowości Málaga, na południu Hiszpanii. Na kursie szkolili się również nauczyciele języka hiszpańskiego z Węgier, Austrii, Włoch , Słowacji, Niemiec i Holandii. 10-dniowe szkolenie obejmowało intensywną naukę języka hiszpańskiego na poziomie C1 oraz zajęcia z metodyki nauczania. Lekcje odbywały się codziennie od 8.30 do 14.30. Po zajęciach lekcyjnych, w czasie wolnym nauczycielka zwiedzała zabytki i muzea Malagi, a podczas weekendu poznawała turystyczne atrakcje Andaluzji, jak chociażby prehistoryczne megalityczne dolmeny w pobliżu miejscowości Antequera, imponujący pomnik przyrody - górę zwaną La Peña de los Enamorados oraz formacje skalne El Torcal. Uczestnictwo w mobilności edukacyjnej w Hiszpanii i udział w kursie były doskonałą okazją do podniesienia umiejętności posługiwania się językiem hiszpańskim. Poznane metody dydaktyczne oraz zagłębienie się w kulturę hiszpańską zaowocują udoskonaleniem prowadzonych w naszej szkole zajęć dodatkowych z języka hiszpańskiego.
Obie mobilności edukacyjne wyposażyły uczestników w nowe umiejętności merytoryczne, pozwoliły zdobyć nowe doświadczenia kulturowe i nawiązać współpracę z nauczycielami z innych krajów, potrzebną do realizacji przyszłych, międzynarodowych projektów. Połączenie edukacji z elementem kulturowym przyczyniło się do pełniejszego zrozumienia różnorodności kulturowej Europy.
Wspaniałą wiadomością jest fakt, że dzięki kolejnemu projektowi, zatwierdzonemu do realizacji również w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, w kolejnych dwóch latach szkolnych, oprócz nauczycieli, w mobilnościach edukacyjnych wezmą również udział uczniowie naszej szkoły, którzy wraz z opiekunami wybiorą się do Hiszpanii i Grecji.
Uczestnicy projektu:
Emilia Winiarczyk (koordynator projektu)
Marzena Czekierda
Ewa Tatarska
Amelia Osiewicz-Rozenbajgier
Krzysztof Mazur
Opublikowano 02.09.2024 r.