A oto relacja z każdego etapu naszej niezapomnianej hiszpańskiej przygody...
Projekt FERS.
Uczniowie Salezjańskiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Hiszpanii.
W dniach 25–31 maja grupa dwunastu uczniów naszej szkoły z klas 3, 4, 5 i 6, wraz z nauczycielkami: p. Emilią Winiarczyk, p. Agatą Homą i p. Izabelą Szozdą , wzięła udział w edukacyjnym wyjeździe do Andújar – malowniczego miasta położonego w południowej Hiszpanii, w regionie Andaluzji. Mobilność została zrealizowana w ramach projektu „Otwieramy się na nowe, wyrównujemy szanse, pokonujemy granice”,finansowanego z programu FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego).
Celem wyjazdu była wizyta w szkole partnerskiej SAFA Andújar, gdzie nasi uczniowie uczestniczyli w różnorodnych warsztatach: sportowych, muzycznych, matematycznych, ekologicznych, językowych, kreatywnych, tanecznych. Zajęcia odbywały się w międzynarodowych grupach – równolegle w mobilności brała udział także dziewięcioosobowa grupa uczniów z Finlandii. Poznanie hiszpańskiego systemu edukacji i codziennego życia szkoły SAFA było niezwykle cennym i inspirującym doświadczeniem.
Oprócz zajęć edukacyjnych zorganizowano wyjścia i wyjazdy o charakterze kulturowo-historycznym, które umożliwiły uczniom lepsze poznanie Hiszpanii. Uczniowie ze szkoły SAFA, wcielając się w rolę przewodników, przybliżyli nam historię i architekturę miasta Andújar – oprowadzili nas po najważniejszych i najbardziej charakterystycznych miejscach, takich jak ratusz, wieża zegarowa, rzymski most nad rzeką Gwadalkiwir i inne.
Bardzo cennym i interesującym punktem mobilności była całodniowa wycieczka do Kordoby. Podczas podróży pociągiem uczniowie pracowali w czteroosobowych grupach nad mapami miasta, przygotowując prezentacje dotyczące najciekawszych zabytków i miejsc. Na miejscu dzielili się zdobytą wiedzą z innymi. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od jednego z najbardziej imponujących zabytków architektury – Mezquita-Catedral, czyli Meczetu–Katedry. Ta wyjątkowa budowla, łącząca elementy sztuki islamskiej i chrześcijańskiej, powstała w VIII wieku jako meczet, a po rekonkwiście w 1236 roku została przekształcona w katedrę. Charakterystyczny „las kolumn” i łuki w kształcie podkowy wprowadziły nas w niezwykłą atmosferę wielokulturowej Andaluzji.
Po zwiedzeniu Mezquity udaliśmy się na spacer wąskimi, pełnymi uroku uliczkami Kordoby, odwiedzając m.in. Calleja de las Flores (Uliczkę Kwiatów) oraz Calleja del Pañuelo (Uliczkę Chusteczki). Na zakończenie podziwialiśmy rzymski most oraz wysłuchaliśmy opowieści o jego historii.
Pobyt w Hiszpanii był nie tylko okazją do nauki i zwiedzania, ale także do bezpośredniego poznania codziennego życia mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego. Dzięki zakwaterowaniu w rodzinach goszczących nasi uczniowie mogli doświadczyć hiszpańskiej gościnności, uczestniczyć w życiu codziennym, poznać miejscowe zwyczaje, spróbować regionalnej kuchni i – co najważniejsze – praktycznie używać języka hiszpańskiego i angielskiego. Wspólne rozmowy, sytuacje dnia codziennego oraz uczestnictwo w życiu domowym przyczyniły się do wzrostu kompetencji językowych oraz zwiększenia otwartości, odwagi i samodzielności uczestników.
Był to niezwykły i niezapomniany czas – nie tylko pod względem edukacyjnym, ale również kulturowym i emocjonalnym. Wyjątkowe ciepłe i serdeczne przyjęcie ze strony gospodarzy sprawiło, że każdy uczestnik wyjazdu zyskał nie tylko nowe umiejętności i wiedzę, ale również przyjaźnie, które – mamy nadzieję – będą trwać jeszcze długo.
Naszą hiszpańską przygodę udało się przedłużyć i wzbogacić również po powrocie do Polski – poprzez udział uczestników mobilności w cyklu warsztatów poświęconych kulturze Hiszpanii. 11 czerwca udaliśmy się do Rzeszowa, gdzie zrealizowaliśmy trzy moduły tematyczne: lekcję tańca flamenco w Studio Flamenco „La Perla”, warsztaty kulinarne w restauracji „La Fuente” oraz zajęcia kulturowo-językowe prowadzone przez nauczycieli ze szkoły hiszpańskiej „Montepinar”. Warsztaty były bardzo owocnym dopełnieniem wyjazdu, utrwaliły i pogłębiły wiedzę o Hiszpanii: jej historii, geografii, gastronomi i kulturze.
Z radością możemy również zdradzić, że kolejnym etapem naszej hiszpańskiej przygody będzie rewizyta – w przyszłym roku szkolnym to uczniowie SAFA Colegio odwiedzą naszą Salezjańską Niepubliczną Szkołę Podstawową. Czekamy na nich z niecierpliwością!
A oto relacja z każdego etapu naszej niezapomnianej hiszpańskiej przygody:
UZUPEŁNAJĄCA REKRUTACJA UCZNIÓW SALEZJAŃSKIEJ NIEPUBLICZNEJ SZKOLY PODSTAWOWEJ
UZUPEŁNAJĄCA REKRUTACJA UCZNIÓW
SALEZJAŃSKIEJ NIEPUBLICZNEJ SZKOLY PODSTAWOWEJ
na wyjazd do Grecji
w ramach projektu
„OTWIERAMY SIĘ NA NOWE, WYRÓWNUJEMY SZANSE, POKONUJEMY GRANICE.”
o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000210251, realizowanym w ramach programu
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027,
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w sektorze edukacja szkolna –„Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej.”
Informujemy, że w związku ze zwolnieniem się jednego miejsca na finansowy przez program FERS wyjazd do Primary School of Gonni w Grecji, zostaje uruchomiona rekrutacja uzupełniająca.
W rekrutacji uzupełniającej mogą wziąć udział uczniowie z najwyższym wynikiem na liście rezerwowej, tj. Ci, którzy w rekrutacji właściwej otrzymali wynik 8 punktów. W celu aplikowania do programu kandydaci proszeni są o powtórne wypełnienie ankiet rekrutacyjnych oraz załączonych dokumentów, SAMODZIELNEGO wykonania prezentacji multimedialnej w języku angielskim na temat „Moja szkoła” (5 slajdów) oraz jej przedstawienia Komisji Rekrutacyjnej. Przedstawianie prezentacji będzie miało miejsce od godz. 10 w dniu 17 czerwca, w sali nr 14. Pozostałe kryteria brane pod uwagę w rekrutacji, to: przewidywana ocena roczna z języka angielskiego, opinia wychowawcy oraz przewidywana ocena roczna z zachowania. Uzupełnione dokumenty wraz z prezentacją multimedialną wgraną na nośniku pendrive należy złożyć do koordynatora projektu – p. Emilii Winiarczyk, do dn. 16 czerwca, do godz. 13. Wynik rekrutacji uzupełniającej zostanie ogłoszony w dniu 17.06.2025 r. i podany na stronie szkoły.
Regulamin rekrutacji, ankiety rekrutacyjne oraz niezbędna dokumentacja dostępne poniżej.
ZAŁĄCZNIK NR 1 - ANKIETA REKRUTACYJNA DLA UCZNIA
ZAŁĄCZNIK NR 2 - ANKIETA DLA RODZICA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
ZAŁĄCZNIK NR 3 - KLAUZULA INFORMACYJNA
ZAŁĄCZNIK NR 4 - OŚWIADCZENIE ZGODY RODZICA
Wycieczka klasowa siómoklasistów :)
W dniach 5–6 czerwca klasa 7 SP pod opieką wychowawcy p. Ł. Panyły oraz niezwodnego nauczyciela wychowania fizycznego p. R. Cicińskiego udała się na dwudniową wycieczkę do Słonnego. Miejscem docelowym był Ośrodek „Zielona Polana Resort”.
Podczas pobytu nie zabrakło licznych atrakcji. Jedną z nich było plenerowe spotkanie z właścicielem Muzeum Skamielin i Minerałów w Dubiecku, który w niezwykle ciekawy sposób, przy pomocy eksponatów, przedstawił młodzieży dzieje prehistoryczne regionu. Prawdziwe emocje towarzyszyły jednak grze w paintball. Uczniowie, podzieleni na drużyny, rywalizowali w pobliskim lesie o zdobycie flagi. Oprócz biegania, ukrywania się i strzelania, była to doskonała okazja do rozwijania umiejętności komunikacji, planowania taktyki oraz cierpliwości. Wieczorem, zgodnie z tradycją, odbyło się wspólne ognisko. Przy dźwiękach śmiechu i rozmów uczniowie piekli kiełbaski i ziemniaki, ciesząc się wspólnie spędzonym czasem. Następnego dnia, po długiej, nieprzespanej nocy oraz obfitym śniadaniu i chwili odpoczynku w promieniach pięknego słońca, klasa udała się na podkarpackie warsztaty kulinarne. Zajęcia odbywały się przy prawdziwej kuchni polowej, gdzie uczniowie mieli okazję spróbować pieczonych chipsów ziemniaczanych oraz tradycyjnych proziaków z masłem czosnkowym. Największą atrakcją warsztatów była możliwość samodzielnego przygotowania ciasta i wypiekania proziaków na blasze. Dla wielu uczestników było to nie tylko ciekawe doświadczenie kulinarne, ale także świetna zabawa i okazja do poznania regionalnych tradycji.
Wycieczka do Słonnego była nie tylko okazją do odpoczynku i integracji, ale także do zdobycia nowych doświadczeń i poszerzenia wiedzy o regionie. Różnorodność atrakcji – od spotkania z pasjonatem geologii, przez emocjonującą grę w paintball, aż po warsztaty kulinarne – sprawiła, że każdy dzień był pełen wrażeń. Wspólne chwile przy ognisku i aktywności na świeżym powietrzu pozostaną na długo w pamięci uczestników. Był to wyjazd, który połączył edukację z zabawą i z pewnością na długo zostanie zapamiętany przez wszystkich uczniów.
Ósmoklasiści w Bieszczadach – dzień pełen przygód!
6 czerwca nasza klasa ósma, pod opieką p. Barbary Brożyniakip. Anny Szymańskiej, ruszyła już na ostatnią wspólną wyprawę pełną wrażeń.
Na początek — spływ pontonowy doliną Sanu. Już po kilku minutach okazało się, że współpraca w pontonie to sztuka… i niezły test na cierpliwość. Z pomocą instruktora i ratownika wszyscy jednak dopłynęli suchą stopą (no, prawie suchą).
W Sanoku czekała gra miejska „Tajemnice Skarbca Bieszczadów”. Ósmoklasiści niczym prawdziwi detektywi rozwiązywali 20 zagadek, odkrywając sekrety miasta i jego legendy.
Potem przyszedł czas na podniebne widoki — przejazd gondolą nad Soliną zachwycił wszystkich (a kilku nawet trochę zakręciło się w głowie).
Na finał — Bumper Ball, czyli sportowa bitwa w dmuchanych kulach. Śmiechu było co niemiara, a kuliste starcia udowodniły, że nasi uczniowie mają niespożyte pokłady energii.
To był wyjątkowy dzień pełen zabawy, integracji i pięknych widoków — tym bardziej ważny, bo już wkrótce ósmoklasiści pożegnają szkolne mury i wyruszą w nowe edukacyjne przygody.
B.Brożyniak
Sukces naszej uczennicy w konkursie kuratoryjnym z chemii
Gratulacje dla Kingi Kruk – Finalistki konkursów chemicznych
Z wielką radością informujemy, że uczennica klasy VIII, Kinga Kruk, uzyskała tytuł Finalistki Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego organizowanego przez Kuratorium Oświaty w Rzeszowie. Dodatkowo Kinga zdobyła jedno z czołowych miejsc w Podkarpackim Sarzyńskim Konkursie Chemicznym.
Kinga wykazała się wyjątkową wiedzą, umiejętnościami oraz ogromnym zaangażowaniem i pracowitością w zgłębianiu zagadnień chemicznych. Jej sukcesy są dowodem na to, że pasja i systematyczna praca prowadzą do znakomitych rezultatów.
Serdecznie gratulujemy Kindze tych osiągnięć i życzymy jej dalszych sukcesów w rozwijaniu zainteresowań chemicznych!
PRZYGOTOWANIE KULTUROWE I PEDAGOGICZNE DLA NAUCZYCIELI WYJEŻDZAJĄCYCH NA MOBILNOŚCI W RAMACH PROJEKTU FERS „OTWIERAMY SIĘ NA NOWE, WRÓWNUJEMY SZANSE, POKONUJEMY GRANICE.”
Zapraszamy nauczycieli biorących udział w zagranicznych kursach edukacyjnych na spotkanie w ramach przygotowania kulturowo-pedagogicznego przed wyjazdami na mobilności.
Część pierwsza spotkania będzie poświęcona przygotowaniu kulturowemu i poprowadzona przez byłe uczestniczki mobilności edukacyjnych: panią Marzenę Czekierdę i panią Ewę Tatarską. Prowadzące podzielą się spostrzeżeniami nt. kultury Malty, wskazówkami dotyczącymi podróży i pobytu oraz swoim doświadczeniem w funkcjonowaniu w środowisku wielonarodowościowym i wielokulturowym.
Część spotkania obejmująca przygotowanie pedagogiczne będzie prowadzone przez koordynator projektu – panią Emilię Winiarczyk, która omówi przykłady nieporozumień za granicą oraz sposoby jak ich unikać. Omówione zostaną także wszelkie kwestie związane z wyjazdem, logistyką pobytu, potrzebną dokumentacją, planowanymi rezultatami i ich upowszechnianiem.
Spotkanie odbędzie się na platformie TEAMS w dniu 3 czerwca o godz. 18.
PRZYGOTOWANIA DO WYJAZDU NA MOBILNOŚĆ DO HISZPANII
Odliczamy dni i godziny do naszej wizyty w Andújar! Trwają intensywne przygotowania – pakujemy walizki, robimy ostatnie zakupy, wymieniamy wiadomości i rozmowy z naszymi hiszpańskimi rówieśnikami oraz przygotowujemy drobne upominki dla naszych gospodarzy.
Choć do wyjazdu zostało już niewiele czasu, dla uczestników projektowe przygotowania rozpoczęły się znacznie wcześniej. Pierwszym krokiem był proces rekrutacyjny – o zakwalifikowaniu decydowały m.in. ocena z języka angielskiego, opinia wychowawcy, zaangażowanie w życie szkoły oraz aktywne uczestnictwo w dodatkowych, bezpłatnych zajęciach z języka hiszpańskiego prowadzonych w naszej szkole.
Po ogłoszeniu wyników rekrutacji, zakwalifikowani uczniowie rozpoczęli intensywną pracę przygotowawczą. W ramach przygotowania językowego, oprócz regularnych zajęć z języka hiszpańskiego, dzieci uczestniczyły w dwóch lekcjach języka hiszpańskiego z rodzimą użytkowniczką tego języka, pochodzącą z Wenezueli panią Adrianą Perez. Tematyką zajęć były scenki rodzajowe w restauracji i w sklepie. Nauczycielka j. angielskiego i dodatkowych zajęć z j. hiszpańskiego- pani Emilia Winiarczyk przeprowadziła dwujęzyczne zajęcia, przybliżające użycie języka angielskiego i hiszpańskiego w codziennych sytuacjach oraz koordynowała przygotowanie kulturowe, w ramach którego zostały przeprowadzone zajęcia poświęcone hiszpańskim tradycjom, zwyczajom oraz kulturze. Uczniowie mieli również okazję zapoznać się z prezentacjami dotyczącymi rodzin goszczących. Odbyło się także spotkanie informacyjne dla dzieci i ich rodziców, podczas którego zrelacjonowano przebieg wizyty przygotowawczej.
Istotnym elementem przygotowań do wyjazdu jest stały kontakt z hiszpańskimi nauczycielami, uczniami oraz ich rodzinami. Wzbudza on wiele pozytywnych emocji i radości, a jednocześnie stanowi doskonałą okazję do rozwijania umiejętności językowych w naturalny sposób.
Jedną z wyjątkowych atrakcji dla polskich uczestników było zaznaczanie na papierowej mapie Andújar miejsc, w których będą mieszkać u rodzin goszczących. To nie tylko dobra zabawa, ale również pierwszy krok w budowaniu relacji i oswajaniu się z nowym otoczeniem.
Ostatnim etapem będzie przygotowanie pedagogiczne, które poprowadzi pani Aneta Szymańska – szkolny pedagog. Spotkanie odbędzie się w najbliższy piątek, tuż przed wyjazdem, i będzie poświęcone zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem, budowaniem wspólnoty oraz integracją. Będzie to symboliczne zwieńczenie całego procesu przygotowawczego.