Relacja z wizyty przygotowawczej w ramach programu FERS w Colegio SAFA w Andújar w Hiszpanii
W dniach 18.02.2025 r. – 20.02.2025 r. dwie nauczycielki z naszej szkoły: p. Emilia Winiarczyk i p. Teresa Latocha uczestniczyły w wizycie przygotowawczej w Colegio SAFA w Andújar w Hiszpanii. Wyjazd ten był kluczowym elementem przygotowań do zbliżającego się majowego wyjazdu z naszymi uczniami w ramach, realizowanego w programie FERS, międzynarodowego projektu „Otwieramy się na nowe, wyrównujemy szanse, pokonujemy granice”, skierowanego na rozwój kompetencji językowych i kulturowych oraz nawiązanie trwałej współpracy między szkołami europejskimi.
Przebieg wizyty: Nauczycielki zostały bardzo serdecznie przyjęte przez całą społeczność szkolną: dyrekcję, nauczycieli oraz uczniów placówki. Program wizyty obejmował szereg spotkań roboczych, warsztatów oraz obserwacji zajęć dydaktycznych, które pozwoliły na zapoznanie się z metodami nauczania i organizacją pracy w hiszpańskim systemie edukacji.
Pierwszego dnia odbyło się spotkanie inauguracyjne, podczas którego przedstawiono harmonogram wizyty oraz główne cele współpracy. Następnie nauczycielki uczestniczyły w oprowadzaniu po szkole, co pozwoliło im zapoznać się z infrastrukturą oraz wyposażeniem placówki. W kolejnych dniach odbyły się spotkania z nauczycielami różnych przedmiotów, wymiana dobrych praktyk oraz warsztaty dotyczące metod aktywizujących w nauczaniu.
Efekty wizyty: Wizyta przygotowawcza okazała się niezwykle owocna. Ustalono logistykę dojazdu naszej grupy do/z Andújar , zasady pobytu dzieci w rodzinach goszczących, harmonogram działań w ramach współpracy międzynarodowej oraz plan wspólnych zajęć edukacyjnych i kulturowych. Dzięki wizycie w szkole goszczącej nauczycielki zdobyły również cenne informacje na temat hiszpańskiego systemu edukacji.
Nauczycielki wrócili do Polski z nowymi pomysłami, inspiracjami oraz planami na dalszą realizację projektu, a także pełne optymizmu oraz niezapomnianych wrażeń kulturowych. Wizyta ta była nie tylko doskonałą okazją do wymiany doświadczeń zawodowych, ale także do poznania hiszpańskiej kultury oraz nawiązania nowych, wartościowych kontaktów. Podczas wizyty okazało się, że będziemy mieć dodatkowe możliwości do międzynarodowej integracji uczniów, ponieważ w czasie naszej majowej wizyty w Colegio SAFA, do szkoły goszczącej wraz ze swoimi nauczycielami przyjedzie również grupa dziewięciorga dzieci z Finlandii. Jesteśmy przekonane, że nasza współpraca przyniesie wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom, a kolejne etapy projektu „Otwieramy się na nowe, wyrównujemy szanse, pokonujemy granice”, będą równie owocne jak ta wizyta przygotowawcza. Już nie możemy się doczekać naszej majowej przygody edukacyjnej.
Uczestniczki wyjazdu: Emilia Winiarczyk i Teresa Latocha
Powiatowy Interdyscyplinarny Turniej Wiedzy „1 z 10” oraz „Dzień Otwartych Drzwi” Liceum Salezjańskiego
Powiatowy Interdyscyplinarny Turniej Wiedzy „1 z 10” oraz „Dzień Otwartych Drzwi” Liceum Salezjańskiego
Dnia 10 lutego 2025 r. w naszej szkole odbyła się kolejna już edycja Powiatowego Interdyscyplinarnego Turnieju Wiedzy „1 z 10”. Ta wzorowana na telewizyjnym teleturnieju forma rywalizacji miała za zadanie wyłonić ucznia najlepiej orientującego się w zagadnieniach z najróżniejszych dziedzin wiedzy. Konkurs dedykowany był dla uczniów klas ósmych z terenu powiatu przemyskiego. Prowadzący zadawał przygotowane przez komisję konkursową pytania z następujących dziedzin: biologia, geografia, fizyka, przyroda, historia, informatyka, język polski, matematyka, muzyka oraz plastyka. Nad prawidłowym przebiegiem rywalizacji czuwała komisja w składzie: p. Ewa Tatarska, p. Marzena Czekierda oraz p. Małgorzata Walter reprezentująca SP nr 4 w Przemyślu. W zmaganiach wzięli udział przedstawiciele następujących szkół: Salezjańska Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Przemyślu, Szkoła Podstawowa Nr 4 w Przemyślu, Szkoła Podstawowa nr 11 w Przemyślu, Szkoła Podstawowa nr 14 w Przemyślu oraz Szkoła Podstawowa w Medyce.
Po dwóch rundach, w finale zaprezentowali się: Szymon Semeniuk (Szkoła Podstawowa nr 4 w Przemyślu), Maria Zakielarz (Szkoła Podstawowa nr 11 w Przemyślu) oraz Kuba Paniw (Szkoła Podstawowa nr 14 w Przemyślu). Niektórzy odważnie wyznaczali do odpowiedzi samych siebie, inni woleli godzić w przeciwnika. Ostatecznie zwycięzcą III Powiatowego Interdyscyplinarnego Turnieju Wiedzy „1 z 10” został Szymon Semeniuk reprezentujący Szkołę Podstawową nr 4 w Przemyślu. Miejsce drugie zajęła Maria Zakielarz reprezentująca Szkołę Podstawową Nr 11 w Przemyślu, a trzecie Kuba Paniw ze Szkoły Podstawowej nr 14 w Przemyślu.
Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody pocieszenia, finaliści specjalne upominki ufundowane przez Dyrektora Zespołu Szkół Salezjańskich w Przemyślu.
Ocenie Komisji konkursowej podlegał także doping przygotowany przez reprezentacje uczniów poszczególnych szkół. Nagrodę specjalną „za najlepszy doping” otrzymała reprezentacja Szkoły Podstawowej nr 14 w Przemyślu.
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów !
Podczas wydarzenia uczniowie klas ósmych mieli także okazję zapoznać się z ofertą edukacyjną na rok szkolny 2025/2026, uczestnicząc w „Dniu Otwartych Drzwi” Liceum Salezjańskiego.
Odwiedzając poszczególne pracownie uczniowie mieli możliwość:
- zapoznać się z bazą dydaktyczną i edukacyjną szkoły – sprzętem multimedialnym, pomocami dydaktycznymi,
- uzyskać informacje dotyczące zasad rekrutacji na rok szkolny 2025/2026,
- uczestniczyć w miniwarsztacie dotyczącym pierwszej pomocy,
- uczestniczyć w pokazach chemicznych,
- uczestniczyć w prezentacji profilu humanistycznego oraz biologiczno-chemicznego
oraz wielu innych atrakcyjnych formach, które przybliżą ciekawą stronę codziennego życia w naszej szkole.
PO HISZPAŃSKU O JEDZENIU i Z WIZYTĄ W RESTAURACJI
W ramach przygotowania językowego realizowanego w projekcie „Otwieramy się na nowe, wyrównujemy szanse”, finansowanego przez program FERS kolejny raz gościliśmy w naszej szkole Panią Adrianę Perez Romero. Tym razem tematem zajęć była wizyta w restauracji. Podczas tej lekcji uczniowie nauczyli się nazw wielu produktów i dań w języku hiszpańskim, mówić co jedzą na poszczególne posiłki, jak zamówić i zapłacić za jedzenie w restauracji. Najbardziej emocjonującą częścią zajęć była niewątpliwie zabawa w klientów i kelnerów. Dziękujemy Pani Adrianie za przeprowadzenie kolejnych bardzo praktycznych zajęć.
E. Winiarczyk
Lekcja wychowania fizycznego w klasie 4 SP
W czasie balonowych zmagań na lekcji wf było wiele emocji.🎈🎈🏆🥇Konkurencje z balonami wymagają ogromnej zręczności, balony uciekały to tu, to tam...🎈💪💪Było też wiele ćwiczeń gimnastycznych z balonami. Było wesoło i sportowo.😊
G.Kawka
Edukacja przyrodnicza w klasie 1 SP
Uczniowie klasy pierwszej w ramach zajęć z edukacji przyrodniczej pod instrukcją nauczyciela samodzielnie sadzili rzeżuchę. Będą swoje roślinki teraz codziennie doglądać i dbać, aby im nie zabrakło wody. Po skończonych zajęciach porządkowali swoje stanowiska pracy, dzielnie się spisali. 💪💪💪🌱🌱🌱
M.Kawka
Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe
Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe (CLIL) to podejście, w którym dzieci uczą się jednocześnie przedmiotu i drugiego języka. Nasza szkoła stawia na nieustające poszukiwanie nowoczesnych metod nauczania, które uczynią z naszych uczniów obywateli świata, posługujących się biegle językami obcymi. Dzięki mobilności edukacyjnej nauczycieli, w ramach realizacji projektu „Europejscy, elokwentni, ekologiczni”, finansowanego przez Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, metoda CLIL została zastosowana na lekcjach matematyki, historii oraz wychowania fizycznego.Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem, radością i motywacją podeszli do tych zajęć.
SKLEP Z UBRANIAMI – JĘZYK HISZPAŃSKI W PRAKTYCE
Grupa dzieci wyjeżdżająca z wizytą edukacyjną do szkoły hiszpańskiej w ramach projektu „Otwieramy się na nowe, wyrównujemy szanse”, finansowanym przez program FERS, intensywnie przygotowuje się do majowego wyjazdu. W przygotowaniu językowym z języka hiszpańskim pomogła nam rodzima użytkowniczka tego języka - pochodząca z Wenezueli Pani Adriana Perez Romero. Tematem zajęć były zakupy w sklepie z ubraniami. Podczas tej lekcji uczniowie poćwiczyli nazwy ubrań i poznali zwroty niezbędne w sklepie z odzieżą, takie jak pytanie o cenę, prośba o przymierzenie, wybór rozmiaru i koloru. Uczestnicy zajęć z wielkim entuzjazmem i zaangażowaniem wcielali się w rolę klientów i sprzedawców. Dziękujemy Pani Adrianie za przeprowadzenie tych praktycznych, pełnych emocji zajęć.
E. Winiarczyk
Podsumowanie Konferencji „ Edukacyjne Horyzonty Europy – projekty, które łączą i inspirują
16 stycznia 2025 r. Salezjańska Niepubliczna Szkoła Podstawowa gościła przedstawicieli Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie Oddział w Przemyślu, dyrektorów, nauczycieli, uczniów oraz organizacji pozarządowych, którzy prezentowali swoje doświadczenia związane z realizacją projektów mobilności edukacyjnych. Na początku głos zabrały konsultantki PCEN Oddział w Przemyślu. Pani Elżbieta Komarnicka przedstawiła zasady planowania projektów mobilności edukacyjnych nauczycieli i uczniów, natomiast Pani Iwona Mazur podzieliła się spostrzeżeniami dotyczącymi funkcjonowania szkolnictwa finlandzkiego oraz wykorzystania w codziennej pracy innowacyjnych metod nauczania. Swoje bogate doświadczenia, inspirujące pomysły, niezapomniane wrażenia, a przede wszystkim efekty pracy wynikające z mobilności zaprezentowali również uczniowie i nauczyciele z Szkoły Podstawowej im. Bł. Stefana kard. Wyszyńskiego w Buszkowicach, Szkoły Podstawowej Nr 11 im. Henryk Jordana w Przemyślu, II Liceum Ogólnokształcącego im. prof. Kazimierza Morawskiego w Przemyślu oraz Salezjańskiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. bł. Ks. Augusta Czartoryskiego w Przemyślu.
Jako współorganizatorzy serdecznie dziękujemy za otwartość, profesjonalizm, zaangażowanie mając nadzieję, że to spotkanie stanie się początkiem kolejnych cyklicznych konferencji poświęconych realizacji edukacyjnych projektów unijnych .